Merry christmas everyone!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Linda Hoeve - WaarBenJij.nu Merry christmas everyone!! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Linda Hoeve - WaarBenJij.nu

Merry christmas everyone!!

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 December 2013 | Curaçao, Willemstad

Ooooh wat erg, het is de hoogste tijd voor een update!

Want eerste twee maanden zitten er al weer op! Alles gaat nog steeds helemaal goed hier! Stiekem begin ik inmiddels mijn zusjes, vriendjes en vriendinnetjes wel een beetje te missen hoor. En niet te vergeten: het turnen!! Ik sta hier bijna elke dag op de kop, dat moet dan gewoon even.. Dat zullen de afkickverschijnselen wel zijn. haha

Gelukkig is stage leuk, de kinderen zijn, ondanks dat ze elkaar telkens in de haren vliegen, echt heel lief! We krijgen iedere dag kusjes en knuffels van de kinderen en ze maken hele kunstwerken in onze haren. We krijgen steeds meer achtergrondverhalen van kinderen te horen en dat is best heftig! Ik wil de meeste dingen liever niet eens horen, maar het verklaard voor veel kinderen wel het gedrag dat ze laten zien..
Communiceren blijft wel lastig met de kinderen. Inmiddels kan ik de belangrijkste woorden Papiaments wel spreken, maar soms vertellen kinderen hele verhalen waar ik dan helaas niks van begrijp..

Het sporten met de kinderen is heel leuk! Ik ben best wel trots, want wij hebben de groep beter onder controle dan sommige begeleiders. De begeleiders helpen ons met het vertalen van de uitleg, en dat gaat gelukkig vrij makkelijk.
In veel groepen is het eigenlijk een grote chaos. De begeleiders van de groepen hebben de groep niet onder controle en de communicatie onderling is slecht, begeleiders schreeuwen vaak tegen de kinderen en er is weinig structuur. Ze zijn nu begonnen met een straf en beloningssysteem, maar de meeste begeleiders maken hier bijna geen gebruik van, er zijn best goede ideeën en leuke plannen, maar de communicatie onderling loopt gewoon niet best wel frustrerend om te zien af en toe!

Officieel hebben elke dag twee groepen sport. Maar vaak als we op stage komen is er opeens een hele andere planning en gaan de sportlessen niet door.. Echt heel raar hoe dat hier gaat en ook best lastig voor ons! Maar we moeten ons er maar mee zien te redden, zo gaat het hier nou eenmaal..

Ik ben inmiddels ook bandenspecialist, we hebben hier al een aantal keren een lekker band gehad. Echt om gek van te worden! Laatste moesten we bijna een uur wachten bij de garage want het werktempo ligt hier nou niet echt bepaald hoog.
Maar tot nu toe hebben we altijd nog een paar mannen lief aangekeken en hebben we nog nooit zelf een band hoeven te verwisselen. Lijkt me ook geen goed plan trouwens!

Een paar weken geleden zijn we op jeeptour geweest! We hebben toen eindelijk eens wat meer van het eiland gezien.
Als eerst gingen we naar de vlakte van Hato, waar we, jawel, een lekke band kregen! Daar stonden we dan.. We hebben heel veel geluk gehad dat er die dag een fietswedstrijd was die voor een deel over de Hato vlakte ging, want er kwamen toevallig mensen langs. Normaal gesproken komt daar eigenlijk niemand. Het is een droge, woestijnachtige vlakte. Die mensen hebben ons geholpen en we konden gelukkig weer verder!

Daarna gingen we naar vleermuizen grot Kueba di Pachi, ik was vol goede moed mee naar boven geklommen om de grot in te gaan. Maar helaas raakte ik een beetje in paniek en ben ik als enige maar weer terug naar beneden gegaan. Kleine ruimtes en beesten zijn niet echt mijn ding..
Hierna moesten we een heel stuk rijden. Vervolgens kwamen we aan bij Boka Ascencion. Dit is een plek waar je schildpadden kunt zien zwemmen in de zee, dat was leuk om te zien! Daarna hebben we wat gegeten en gingen we door naar de natuurlijke jacuzzi van Suplado, dat was echt heel gaaf, door de golven van de zee spuit er water vanuit de rotsen omhoog, heel bijzonder! En dan als laatste gingen we naar de blauwe kamer, helaas was de zee te wild om de blauwe kamer in te gaan. De blauwe kamer is een grot waar je via de zee naar binnen kunt zwemmen. Door het water van de zee en het zonlicht wordt de grot dan helemaal blauw verlicht, het schijnt heel mooi te zijn, maar ik kan er dus nog steeds niet over meepraten.. Misschien dat we er een andere keer nog heen gaan om het alsnog te bekijken.

Vijf december hebben we hier natuurlijk ook sinterklaas gevierd. Heel raar om het gewoon buiten, in korte broek te vieren.. Dan mis ik de kou toch wel een beetje! Dat hoort er gewoon bij.
We hebben een spel gedaan en de Sint was dit jaar zo aardig om mij te verassen met een pot augurken.. Fantastisch.. Haha.
Daarna zijn we met iedereen op stap geweest, het was weer een gezellige avond!

Nu heb ik heerlijk twee weken kerstvakantie. Ik doe heel hard mijn best om in de kerstsfeer te komen, een witte kerst zit er niet in en ruilen we dus maar in voor een kerst op een wit strand. Geen probleem! We moeten maar een beetje creatief zijn!
Vandaag, eerste kerstdag zullen we gaan bbq-en op het strand en tweede kerstdag gaan we uit eten. We maken er wat gezelligs van!

Fijne kerst!

Liefs,

Linda

• 25 December 2013 - 17:35

Rob Jansen:

Hè dushi,fawaka?bonbon?!
    Mooie verslagen linda.Knap van je hoe je het allemaal doet.

Lijkt me wel gaaf om de kerstdagen op het strand door te brengen.
    Hele fijne kerstdagen en een goed uiteinde.
    Groetjes,rob

• 25 December 2013 - 23:13

Anita Van Der Vegt:

Wat leuk om weer een verslag te lezen! Fijn dat het goed gaat!! En goed natuurlijk dat je het hier gaat missen!
    maar heb je daar nog geen turnhal gevonden?? Kun je daar mooi op de kop staan!

fijne feestdagen!
    Groetjes Anita

• 06 Januari 2014 - 12:39

Rita Buitenhuis :

Hoi,allereerst nog de beste wensen voor 2014!
    Wat leuk om je verhalen te lezen, en fijn dat je het naar je zin hebt. En dat je je familie en vriendinnetjes mist is goed om te horen :-)
    Nog een paar weken dan komt daar verandering in, wens je vast al een hele fijne tijd met je familie/vriendinnen!

Groetjes en een knuffel
    Rita.